ru-indochina.reismee.nl

The long journey...

Hoi! Daar ben ik weer met êen nieuwe verhaal...

Hopelijk kunnen jullie de updates nog een beetje bijhouden haha, maar wie veel beleeft heeft veel te vertellen...

De laatste keer dat ik schreef waren we in het plaatsje Hue, in het midden van Vietnam enongeveer 60 kilometer verwijderd van de grens met Laos. Na een prima nacht besluit ik om echt even lekker uit te slapen, en daarna boodschappen te doen voor (alweer) een nachttrein die we die middag zullen nemen.

We krijgen het advies genoeg eten in te slaan, je weet immers nooit hoe lang het duurrt voor de trein zijn eindbestemming bereikt, de opgegeven 13 uurreistijdis dan ook niets anders dan een gemiddelde.

We vertrekken rond 16:00 uur in de middag vanuit het station van Hue, en vervolgen onze reis naar de hoofdstad van Vietnam, Hanoi. We maken hier alleen even gebruik van het ontbijtbuffet, want het eindoel is de Halong Bay, in het noorden van Vietnam.

Zodra iedereen zijn plekje weer heeft ingericht in de slaapcabine, welke trouwens een stuk schoner is dan zijn voorganger, krijgen we te horen dat het nog wel zeker 14 uur kan duren voordat we in Hanoi zijn!! En met deze mededeling op zak, besluiten we maar op zoek te gaan naar de treinbar, tja jemoet toch wat...

Na een bizarretocht van 5 minuten door de 2e, 3e en 4e klas van de trein (wij zijn 1e klas en bij 4e klas slaapt men op de grond om een idee te geven) komen we aan bij de bar, annex personeelshut. Snel maar even wat bier inslaan en terug naar onze eigen hut waar we met nog wat medreizigers een klein feestje bouwen. Tijdens deze spontane karaoke met nummers als Happy - Pharrel Williams enwonderwall - Oasis zijn we ervan overtuigd dat ze ons in de 4e klas kunnen horen. Het cabine personeel vindt het ook allemaal wel best, ze doen hier toch niets anders dan Karaoke als ze vrij zijn...

We besluiten rond 2200 toch maar wat te gaan slapen wat aardig lukt tot een uur of 5:00, want we worden opgeschikt door een harde knal en treinpersoneel wat heen en weer rent in de gang. Hetblijkt dat de trein een vrachtwagen heeft geraakt op 1 van de overgangen. Totale ravage! Maar niemand gewond, en het blijkt zelfs redelijk vaak voor te komen.

Na een flinke vertraging en weinig slaap komen dan rond 9;30 aan in de hoodstad Hanoi, waar we even snel ontbijten. Daarna snel door na de Halong Bay waar we rond 14:30 die middag aankomen. En wat is het koud hier!!!! 10 graden en zelfs wat regen af en toe, even afzien na 2 weken zon en plus 30 graden. Maar de tocht met boot door de Halong Bay is simpelweg magisch en legt iedereen even het zwijgen op. (Zie de foto's)

Vanmorgen vroeg op, en wakker geworden met een waanzinnige zonsopkomst om vervolgens weer terug te rijden naar de hoofdstad Hanoi. Hier zullen we tot zaterdagmiddag blijven en dan vliegen we naar Laos.

We hebben dus even een paar dagen geen planning, en gaan eens kijken of we het nachtleven onveilig kunnen maken vanvond. 4 reisgenoten stoppen hun reis hier vandaag, dus tevens een soort uitzwaaiborrel.

Dan had ik nog belooftwat overige reisgenoten voor te stellen!

Maja, uit Noorwegen, met haar geniale uitspraken kun je een goed boek vullen, en zodra ze wakker is en begint met praten komt er geen einde aan.

Rachel, uit Australie, de Katy Perry van Down Under en net zulke geniale opmerkingen als Maja. En haar eerste opmerking bij aankomst in Halong was: buy me a f*ucking jacket. Helaas zwaaien we haar vanavond uit

Alex, 19 jaar uit Engeland. Een verschrikkelijke puber met een grote portie eigenzinnigheid. Maar toch kunnen we af en toe best lol hebben.

Marie en Signe, wederom 2 Deense damens, op de een of andere manier heb ik iets met deense damens hahaha, maar we hadden ook gewoon een leuke klik gehad de afgelopen week, ook zij vertrekken na vanavond.

Tot de volgende blog, en dan dus vanuit Laos.

Ciao!

Ru.