ru-indochina.reismee.nl

Living the dream...

Hallo iedereen...

Heb weer even tijd om een update te geven vanuit Vietnam!

Gelukkig, ik voel me stukken beter en dat mag ook wel na 2 weken, want we zijn inmiddels alweer op de helft! Wat gaat het ontzettend snel allemaal...

Zoals gezegd, heb ik mezelf een paar dagen terug even een dagje vrij gegeven, en dat heeft goed geholpen. In het kust plaatsje Nha Trang, waar vooral veel Russen hun vakantie doorbrengen, heb ik mezelf even de luxe gegund. Aan het strand bevindt zich de Sailor Club, wat best een beetje een fancy plek is, en alles behalve backpacker, maar de ligbedden zijn geweldig net als het eten en de bediening,dus even een dagje geen backpacker haha.

Aan het einde van de dag moet ik even schakelen van luxe dier terug naar backpacker, we gaan namelijk weer met de nachttrein naar de volgende bestemming genaamd Hoi An. We zijn gewaarschuwd voor de slechte kwaliteit van de trein en zullen er snel achterkomen dat dit zacht is uitgedrukt...

ik deel de cabine met 3 andere jongens uit de groep, en de cabine is eigenlijk meer geschikt voor 2 personen dus we kunnen niet anders dan ons installeren op iets wat een matras moet voorstellen, en wachten tot we vertrekken.

Helaas, en we waren er al bang voor, blijkt dat we niet de enige bewoners zijn van Cabin nummer 3, want de rest van de nacht hebben we gezelschap van 8 kakkerlakken en een muis...Alles heeft zo zn charme zullen we maar zeggen, en ik ben al lang blij dat ik niet constant naar de ruimte hoef wat een wc zou moeten voorstellen.

De volgende ochtend, na toch een prima nacht, komen we aan in Hoi An. Wat een geweldige plek!! Het is een stuk minder groot en druk dan de plaatsen van de afgelopen week, en Hoi An maakt onderdeel uit van het UNESCO erfgoed plan vanwege de overwegend Frans en koloniale woningen. Met smalle straatjes, oude huisjes en inwoners die de hele dag niets anders doen dan oprecht en vriendelijk lachen, wordt je al snel verliefd op een stad als deze.

Daarnaast staat de stad bekend om de vele kledingwinkels waar je voornamelijk alles kan laten aanmeten om later die dag op te halen. Voor alle vrouwen in de groep natuurlijk een walhalla, maar ik besluit even in me eentje een rondje te maken door de stad.

In de middag staat een fietstour op de planning, wat natuurlijk erg vertrouwd aanvoelt. Wel even spannend, want het verkeer is nog steeds een uitdaging hier! Een locale gids neemt ons mee naar de rijstvelden, en de uitzichten zijn simpelwel als die in een reisfolder. De temperatuur is voor mij precies goed, 25 graden en een lichte zeebries, helemaal geweldig! Tijdens de tocht zien we hoe het leven zich op platteland afspeelt en hoe groot de verschillen zijn tussen stad en platteland. We krijgen de mogelijkheid om op een water buffel te rijden en in een soort omgekeerde kokosnoot peddelen we tussen de rijst en palmbomen door.

De fiets gaat vervolgens met ons mee op de boot terug richting de stad, waar eenmaal aangekomen, en na wederom een waanzinnige zonsondergang, we even stil worden van het uitzicht op de kleine stadskern. Overal branden kaarsen, lantaarns en lampioenen. Wat een geweldige stad! Het heeft iets mediteraans met een sterke invloed oosterse cultuur, wat het een unieke uitstraling geeft. Na een heerlijk dinner kunnen we dan ook niet anders dan nog even een dansje en drankje doen. Maar....niet voor we allemaal een drijvende kaars hebben gekocht en deze, voor iedereen die het nodig heeft, te water laten tussen 100 andere drijvende kaarsjes. Opnieuw kippenvel...

Ik heb de mazzel de single kamer te hebben met uitzicht over de stad, en besluit lekker uit te slapen en goed te ontbijten. Daarna nog een stukje gefiets en even op het strand gelegen. Aan het einde van de dag hebben we een kookworkshop! Eerst even over de markt om product kennis op te doen, om vervolgens een 5 gangen vietnamese maaltijd op tafel te zetten, echt super lekker gegeten en gelachten met elkaar.

Eindelijk geniet ik wat meer van alles, kan thuis wat meer loslaten en heb me plekje in de groep gevonden. Het wordt dan ook tijd dat ik alvast aantal van de groepleden aan jullie voorstel!

Cecile, uit Gibraltar, 25 jaar en absoluut een knapperd! We hebben een leuke klik en zitten met alles op 1 golflengte. Goed om op terug te vallen, en de grootste lol samen omdat ze totaal geen richtingsgevoel heeft wat leuke situaties oplevert!

Declan, uit Australie, 23 jaar en simpelweg de Mr Bean van Down under, droge humor, en heeft de hele vakantie al pech met de meest uiteenlopende dingen. Opgelicht in Bangkok, verbrand al na 10 minuten zon, stapt op een zee egel, en krijgt katers van de vele liter banaan milkshakes die hij elke dag verorbert...en owh, hij spaart postzegels hahah.

Sophie en Charlotte, 19 en 21 uit Denemarken. 2 schatten, en gewoon veel lol mee. Ook zij hebben veel pech, momenteel heeft Charlotte voedselvergiftiging en Sophie is net hersteld van een flinke bacterie.

Volgende blog zal ik de rest introduceren.

Helaas hebben we vanmorgen afscheid moeten nemen van Hoi an, maar de weg naar het plaatsje Hue is het meer dan waard. We rijden via de bergen met uitzicht op zee en rijstvelden om 4 uur later aan te komen in Hue. We zijn hier maar kort, want morgen gaan we wederom met de nachttrein naar de hoofstad van Vietnam, Hanoi. We worden bij aankomst vanmiddag dan ook opgewacht door een tourgids om in 4 uur tijd op scooters de stad te verkennen. Na een aantal doodsangsten in het verkeer, maken we een route langs een aantal indrukwekkende tempels en vergezichten...aboluut de moeite waard.

Living the dream....

Ciao!